Was transport Mosman
Foto: Theo Mosman
Recent bij een oud tante door wat fotoalbums heen gebladerd en wat aangetroffen wat te leuk om niet te delen.
Mijn opa (waarna ik ook vernoemd ben) was voor de oorlog expediteur.
In 1929 werd hem een "rijbewijs" toegekend om met paard en wagen aan het veerkeer deel te nemen. De details in dit document zijn fantastisch (wat te denken van het vermelde reddingsnummer als het paard te water mocht raken?).
Mijn opa heeft zijn trekdieren rijbewijs gehaald in Amsterdam en mocht daar in Amsterdam daar mee rijden. Hij deed dit voor een Amsterdams bedrijf. Nadat hij in 1929 in Apeldoorn kwam wonen heeft hij in eerste instantie het trekdierenbewijs aangehouden, maar niet veel later een vrachtwagen gekocht. Eerst een “kleine” Chevrolet met 4 cilindermotor, later deze 6 cilinder Chevrolet truck.
Hij reed 3x in de week naar Amsterdam (MA-WO-VR) om wasgoed weg te brengen voor meerdere wasserijen uit Apeldoorn. Onder andere wasserij Kwak, wasserij De Hamermolen, wasserij De Oude-Olifant, wasserij Bronsvoort en wasserij De Bouwhof (mogelijk nog meer).
Tevens nam hij gelijk van een distributiecentrum (ja, dat bestond toen ook al) post en postpakketten mee die hij over de hele route af leverde. Ook werden er agrarische producten onderweg bijgeladen (o.a. eieren in Barneveld) en naar eindbestemming Amsterdam getransporteerd.
Bedenk wel dat de A1 toen nog niet bestond en een enkele reis zonder tussenstops normaal reeds 3 uur in beslag nam. Het waren dus lange dagen, heen en terug met onderbreking.
Toen de oorlog begon werd de vrachtwagen in eerste instantie “verstopt” maar uiteindelijk gevorderd door de Duitsers. Opa verdomde het om voor de Duitsers te rijden en verkocht derhalve de vrachtwagen. De nieuwe eigenaar heeft de laadbak er af gesloopt en als open bakwagen heeft hij vervolgens op vliegveld Terlet bouwmaterialen getransporteerd voor de Duitsers.